Czym jest marketing zapachowy i jak z niego korzystać?
Agencje marketingowe opracowują różne metody, które mają zachęcić klientów do zakupu. Jednym z najnowszych trendów jest aromamarketing. To znana od niemal dwóch dekad technika pracy z zapachami, która jest z powodzeniem stosowana przez duże koncerny. Czym jest marketing zapachowy i jak z niego korzystać?
Marketing zapachowy – co to takiego?
Marketingowy przeprowadzili analizę zachowań klientów oraz zapoznali się z budową ludzkiego mózgu. Po wielu latach badań doszli do wniosku, że czynnikiem najskuteczniej przemawiającym do konsumentów jest zapach. Zmysł powonienia jest ściśle połączony z częścią mózgu, która odpowiada za emocje. Dlatego zapach na długo zostaje w pamięci. Co więcej, aromat wywołuje określoną reakcję i może wpłynąć na podejmowane decyzje. Odkrycie okazało się na tyle rewolucyjne, że powstał aromamarketing.
Rolą marketingu zapachowego jest wzbudzenie zainteresowanie klienta. Z tego narzędzia od dawna korzystają sklepy z odzieżą i centra handlowe. Również hotele i banki starają się wpłynąć na nastrój klienta, wykorzystując w tym celu specjalnie opracowane mieszanki aromatów. Chodzi o to, by konkretna marka kojarzyła się z przyjemnym zapachem i była dzięki niemu rozpoznawalna.
Jakie są korzyści z zarządzania zapachami?
Pierwsze wrażenie pełni kluczową funkcję w budowaniu dobrych relacji z klientami. Po kilkunastu sekundach potencjalny nabywca wyrobił już wstępną opinię na temat sklepu. Wie, czy dobrze czuje się w tym miejscu, a tym samym czy ma ochotę w nim pozostać. Odpowiednie zarządzanie zapachami może pomóc firmom wpłynąć na samopoczucie klienta i zatrzymać go na dłużej. Należy pamiętać, że brzydkie zapachymogą skutecznie zniechęcić do marki i sklepu.
Jak odpowiednio dobrać zapach?
Aromamarketing ma pomóc firmom umocnić wizerunek marki na rynku i zwiększyć sprzedaż. Dlatego, zanim zostanie podjęta decyzja o wyborze określonego aromatu, trzeba określić grupę docelową: do kogo trafiają produkty marki i kto najczęściej przychodzi do sklepu. Należy wskazać płeć i średni wiek osób, które dokonują zakupów. Dopiero później można wybrać odpowiedni zapach. Częstym zabiegiem jest dopasowywanie aromatu do miejsca – markety korzystają z zapachu świeżego pieczywa, a kawiarnie sięgają po woń wanilii, czy cynamonu. Należy pamiętać, że stosowanie marketingu zapachowego to oddziaływanie na podświadomość klientów. Dlatego nawet osoby, które w sklepie pełnią jedynie funkcję towarzyszy, mogą nabrać ochoty na nową bluzkę, czy kawałek chrupiącej bagietki. Trzeba również pamiętać o tym, by natężenie zapachu było przyjemne dla klientów.
Dla kogo aromamarketing?
Zasady marketingu zapachowego już dawno wdrożyły w swoich sklepach duże sieciówki. Mniejsze firmy wciąż nie mogą przekonać się do zarządzania zapachami. Dobrym rozwiązaniem dla nich mogą okazać się profesjonalne odświeżacze powietrza PowAir. Nowoczesne produkty zapachowe – neutralizatory – pozwalają na eliminację woni, które znajdują się w pomieszczeniu i zastąpienie ich przyjemnymi aromatami. Neutralizatory zapachów eliminują nieprzyjemne cząsteczki i zastępują je pięknym aromatem. To świetne rozwiązanie na przykład dla punktów usługowych, małych butików odzieżowych, czy sklepów z ubraniami używanymi.
Nie każda firma musi stosować wszystkie zasady aromamarketingu. Wystarczy zacząć regularnie stosować odświeżacze powietrza. W miejscu, w którym ładnie pachnie, zarówno klienci, jak i pracownicy będą dobrze się czuli i chętnie przebywali.